söndag 13 april 2008

April=tö och vår = falskt

Här sitter man snart insnöad igen. Det var länge sedan det var så här mycket snö vid den här tiden, jag har en måttstock att gå efter och det är ridbanan. Jag rider vår och höst och senaste åren har snön bara legat i det skuggiga partiet när vi börjat våren, detta innebär nu en massa kläder och annat bök, men det gör inget bara man får rida. Det är en perfekt rehab och speciellt om man får lära sig NH, natrual horsemannaship. Det innebär att man lär sig rida på hästens villkor och med respekt för deras språk, hörs kanske högtravande *s* men är ganska

Eftersom man måste använda sig av alla sina sinnen och hålla en stor fokus på sig själv så kan man träna sitt medvetande om sin själ och kropp. Och hästar är kräsna lärare, gör du inte rätt så går de absolut inte din väg, men lyder dig till fullo om du gör som du ska. Allt går mycket lättare om man är ett med hästen och att man finner ett inre lugn, det känner hästen och följer dig lättare. Hur man på det här sättet kommunicerar med hästen går inte att förklar i en blogg, men googla gärna. Min ridlärare försöker också att lära oss elever att andas, vilket man helt glömmer när man ska tänka på tre andra saker att göra samtidigt.

I morgon är det dags för ridpremiären och det känns kul, bara det nu kunde lägga av att snöa nu.

Tjingeling!

1 kommentar:

Carpe Diem. sa...

Carpe Diem sa:
Hej från en nybörjare oxå! =D Och med värkproblem. Läst det du skrivit och tycker det liknar det jag har. Fast det är mycke som liknar fibromyalgi, så det behöver ju inte var det. Sitter oxå och funderar om dom två dm snö som kom i natt hinner försvinna innan jag ska planter ut mina plantor! Är ganska nybörjare där oxå. =)
Ha det bra!//Kerstin